10 tips til god innholdsmarkedsføring

 

innholdsmarkedsføring

Nyttig og engasjerende innhold tiltrekker seg både potensielle og eksisterende kunder, og kan bidra til å bygge opp et ønsket og lønnsomt publikum. Vi deler her noen tips om innholdsmarkedsføring som det kan være verdifullt å merke seg.

 

1. Finn historiene hos kunden

For å finne gull å fortelle om, kan det være smart med høy involvering av kunden og deres samarbeidspartnere i den skattejakten innholdsmarkedsføring kan være. Spør kundene om særlig interessante personer, kilder og ekspertise med en troverdig appell og som kan lære bort og fortelle en interessant historie.

 

2. Lær bort noe nyttig

Leserne avslører raskt om man ”bare” prøver å selge noe. Det å faktisk spørre seg hva leserne er virkelig er opptatt av, vil gi de beste resultatene.

 

3. Sannheten duger

Folk liker det som er ekte og sant. Så vis frem genuine mennesker, situasjoner og opplevelser. Det er fort gjort å legge på litt eller trekke fra. Men unngå fristelsen til å skrive ”bullshit”. Innholdet bør isteden vise mer om hvordan og hvorfor. Hvordan er produktene dine i virkeligheten? Hvorfor gir dette forbrukeren merverdi?

 

4. Bruk relevante, korrekte data

Data gjør innholdet mer troverdig. Bygg derfor gjerne innholdet på tall og fakta.

 

Les også: Honda MC og Tenk Kommunikasjon fikk pris for godt markedsarbeid


5. Avklar målet

Hva ønsker dere å oppnå? Hva vil dere ha fokus på? Dette kan det være greit å etablere et mål før dere starter arbeidet.

  • Øke etterspørselen etter et produkt eller en tjeneste?
  • Posisjonere merkevaren din?
  • Tiltrekke nye potensielle kunder?
  • Bygge lojalitet hos eksisterende kunder?
  • Et antall flere visninger på nettsiden?
  • Et antall konverteringer til salg?
  • Flere følgere på Facebook?

 

6. Husk Call to action

Basert på hva dere vil oppnå med innholdet, velg en handlingsknapp til innholdet, og sørg for at denne er godt synlig.

 

7. Planlegg innholdsmarkedsføring med søkeord

Med basis i hva folk søker etter og hvordan de utrykker seg, kan dere bruke søkeordsdata til å finne ut hva dere skal skrive om. Planlegging av søkemotoroptimalisering/SEO danner et godt grunnlag for å lage innhold som gir gode resultater.

 

8. Ikke slurv med korrekturen

Sakene bør dobbeltsjekkes for skrivefeil. Gode rutiner her er veldig lurt. Ingen liker slurv. Skjer dette gjentatte ganger vil du dere miste troverdighet og interesse.

 

Les også: Digiflow visualiserer digitalisering i praksis

 

9. Gjør innholdet enkelt å forstå

Produkter, tjenester og forretninger kan være kompliserte saker. Det er viktig å kunne forenkle stoffet. Blant annet bør intern- og nerdespråk skrelles vekk. Leseren er ikke dum, men man kan likevel gå ut fra at en leser ikke kan så mye om det du formidler. Holde det enkelt og menneskelig.

 

10. Tenk visuelt

Gode, visuelle bilder og illustrasjoner får bedre fram poenget og styrker innholdet.


Kontakt: Geir Holm

Konsulent/daglig leder

geir@tenkkom.no

908 41 510