Hvordan bli synlig i søk – 5 tips til enkel søkemotoroptimalisering

grafikk av SEOLager du masse bra innhold som ingen ser? Da kan en runde med søkemotoroptimalisering være noe for deg.

 

Search Engine Optimization (SEO) eller søkemotoroptimalisering, handler om å gjøre innholdet på nettsiden din enkelt å finne for søkemotorene. Dette fører til at innholdet ditt kommer høyere opp i søk og dermed blir lettere tilgjengelig for leseren.

Det finnes ingen eksakt SEO-oppskrift. De ulike søkemotorene bruker ulike kriterier og algoritmer for å bestemme hvilke resultater som skal komme opp, og i hvilken rekkefølge. Google forteller at de bruker over 200 ulike kriterier for å rangere søkeresultatene. Dermed er dette utvilsomt noe komplisert å sette seg inn i.

Les også: Google-søk går mobile first – hva betyr det for deg?

Uten å bli for teknisk, er det likevel noen enkle grep man kan ta for å gjøre innholdet mer attraktivt for søkemotorene.

 

5 tips til enkel søkemotoroptimalisering

 

1. Hva slags stoff leter målgruppen etter?

Tenk på hvilket søkeord eller hvilken søkefrase du vil fokusere på før du begynner å skrive teksten. Da blir det enklere å holde fokus på det som er viktig og samtidig lage det innholdet målgruppen din faktisk vil ha.

Hvis det er stor konkurranse i ditt segment, kan det være lurt å gjøre søkefrasen så spesifikk som mulig. Da vil de som finner siden din oppleve at innholdet er mer relevant. For eksempel kan det være vanskelig å bli synlig med nøkkelordet familiebil. Bruker man derimot bil med plass til tre barneseter som nøkkelfrase, vil det bli vesentlig enklere å komme høyt opp i søk.

 

2. Hvor mange ganger brukes nøkkelordet/frasen?

Det er viktig å vise søkemotoren at saken faktisk handler om det du sier at den handler om. Er nøkkelordet i tittelen? URLen? Metabeskrivelsen? Hvor tidlig i saken går ordet igjen? Er det så viktig at det står allerede i ingressen eller i første avsnitt? Dette er spørsmål Google umiddelbart vil se på. Søkemotoren vil samtidig se etter hvor mange ganger nøkkelordet, og synonymer av det, er nevnt gjennom saken.

 

3. Er innholdet optimalisert for god lesbarhet?

På nett skanner man teksten på en helt annen måte enn man tradisjonelt leser tekst på trykk. Derfor er det enda viktigere at teksten er kortfattet og enkel å forstå. Den bør være oppdelt i korte avsnitt, med mellomtitler og korte setninger. Leseren skal enkelt finne det de er ute etter og forstå det de finner.

 

4. Er bildene merket riktig?

Bilder kan være en fin måte å illustrere budskapet, uten å måtte si alt med ord. Undersøkelser viser at et bilde fanger oppmerksomheten 60 000 ganger raskere enn en tekst. Men, for at søkemotoren skal forstå hva som er på bildet, må man gi bildene en tittel og alt-tekst med mening. Bildene bør ha gode, søkbare navn. Tenk på hva du selv ville skrevet inn i et Google bildesøk for å finne et tilsvarende bilde. Alt-teksten skal vise bildet med ord. For eksempel Turkis Vespa foran hvitt hus. Inkluder gjerne nøkkelordet i bildetittel og/eller alt-teksten dersom det er relevant.

 

5. Hva kan du gjøre for å skape mer trafikk?

Skap trafikk inn til ditt nettsted gjennom aktiv bruk av lenking. Sosiale medier og nyhetsbrev kan være gode trafikkdrivere. Lenke deretter videre til annet relatert stoff på ditt nettsted. Da vil leseren bruke mer tid på siden din og søkemotoren vil oppfatte innholdet som mer relevant.

Søkemotoren vil samtidig se på hvor mange andre som lenker til ditt innhold og hvor innflytelsesrike disse personene eller aktørene er. Skap derfor godt innhold som andre også vil dele og lenke til.

 

Vi kan hjelpe deg

Det er mange små og store grep man kan gjøre for å komme høyt opp i søk, men med disse spørsmålene i bakhodet så er mye gjort.

Vi i Tenk Kommunikasjon jobber med søkemotoroptimalisering for flere av våre kunder. Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe din bedrift med å bli mer synlige i søk.

Les også: SEO, AdWords og Analytics

 

 

Tenk Kommunikasjon - vil du vite mer? Kontakt oss