Derfor bør du teste ut Facebook Live

 

Facebook Live - tenk Kommunikasjon

I følge tall fra Facebook bruker vi 3 ganger så mye tid på video når den sendes direkte. Og det er muligheten til å kommunisere med publikummet i sanntid som gjør Live mer personlig og gir deg anledning til å knytte kontakt med følgerne.

Levende bilder har vært viktig i flere år, men etter at Facebook endret algortimene tidligere i år kan det se ut som at direktesendt innhold slår vanlige videoposter i kampen om rekkevidde og engasjement. Nå vil Facebook at du skal sende live, fordi dette er et format som vanligvis genererer flere kommentarer og mer dialog mellom brukerne.

 

Facebook Live – en markedsføringsmulighet

Direktesendte videoer er en effektiv måte å bli synlig på Facebook, nettopp fordi innholdet blir oppfattet som spennende og mer unikt. Og det er nettopp denne følelsen av å få ta del i noe bak fasaden, som gjør Facebook Live til en stor markedsføringsmulighet.

Direktesendingen kan for eksempel være en spørsmålsrunde, en produktpresentasjon eller en ny lansering. Det er også en god mulighet til å lage stemningsrapporter fra et arrangement, eller du kan sette opp ditt eget webinar.

Dersom du ønsker større rekkevidde og eller engasjement på videoene dine er det stor sannsynlighet for at Facebook Live vil være med på å booste tallene dine. Etter live-sendingen blir videoen liggende på siden din. I tillegg er Live en kostnadseffektiv måte å produsere innhold på, ettersom metoden ikke krever avansert filmutstyr og redigering i etterkant. Hele vitsen med direktesendt video er jo at det skal være ærlig og uredigert.

 

FB Live - tenk

Slik sender du live på Facebook

Facebook Live er enkelt å rigge opp på din smarttelefon eller desktop. Gå inn på Facebooksiden eller arrangementet ditt og se etter «Direkte»-knappen der du vanligvis skriver en status. Trykk på Direkte/Start en direktesent video når du er klar. Da telles det ned fra 3 sekunder før sendingen starter. Umiddelbart får følgerene dine beskjed om at du sender live. Når du vil avslutte sendingen trykker du på avslutt. Deretter publiseres videoen på tidslinjen din, slik at de som ønsker kan se den igjen.

 

Tips:

  • Legg ut en teaser! Forbered følgerne dine og skap forventninger til livesendingen. Facebook anbefaler at du sender ut et varsel 24 timer i forkant for å oppnå best resultat.
  • Sjekk dekningen. Pass på at du har god dekning eller er koblet til wifi slik at sendingen blir av best mulig kvalitet.
  • Test løsningen. Er det første gang du sender live kan du endre på personverninnstillingen, slik at du er den eneste som kan se den.
  • Skap et godt bilde. Pass på at lys og bakgrunn får frem motiv og fokus slik du ønsker.
  • Skriv en engasjerende tekst. Teksten er viktig for å fange oppmerksomhet og gi seerne litt informasjon om hva de ser på.
  • Presenter deg selv! Hvem er du og hva skal sendingen handle om? Dette gjør det enklere for seerne å få oversikt.
  • Vær spontan! Dette er et viktig grep for å gjøre live-videoen mer autentisk og ekte. Er du ute i felten er det lurt å bevege seg litt rundt mens du prater.
  • Inkluder en verbal CTA. Hva ønsker du å oppnå med live-sendingen? Gjenta CTA’en gjennom sendingen slik at også nye seere får det med seg. Oppfordre seerne til å kommentere.
  • Følg opp kommentarene! Husk å svar på eventuelle kommentarer og delta i diskusjonen under videoen. Et godt tips kan være å alliere seg med en god kollega som sitter på en datamaskin og svarer på kommentarer underveis.
  • Minst 5 minutter. Videoen bør helst ha litt lengde slik at flest mulig folk får med seg direktesendingen. En Live-sending kan vare opptil 4 timer.
  • Ønsker du litt proffere utstyr? Da kan du gå til innkjøp av en stabilisator for mobilenheten og mikrofon for bedre lyd.

 

Slik kan Facebok Live se ut: