Google-søk går mobile first – hva betyr det for deg?

Tenk kommunikasjon jobber etter prinsippet mobile first

Bruken av smarttelefoner øker, men mange nettsider er fortsatt ikke mobilvennlige. Hvordan er dine?

 

Smarttelefonene er kommet for å bli. Bruksmønsteret vårt har endret seg drastisk de siste årene og vi surfer nå mer via mobilen enn vi gjør via desktop. Bak prinsippet ’mobile first’ ligger det at vi som reklamebyrå designer hvordan det skal se ut på mobil, før vi tenker hvordan det skal se ut på nettbrett og desktop.

Tenk kommunikasjon tenker mobile first

Gode opplevelser på mobil

Mange nettsider er fortsatt ikke mobilvennlige. Mange kunder opplever større trafikk via mobil enn via desktop. Denne trenden kommer til å fortsette. Ferske reklametall viser også at Facebook nå tar én av fem reklamekroner på nett og hovedvekten av disse brukes på mobil.

 

La oss si at du klikker deg inn på en nettside via telefonen. Innholdet du møter er så lite at du må zoome flere ganger. Du må også scrolle horisontalt flere skjermlengder for å kunne lese hele teksten, og det er omtrent umulig å navigere i menyen. For de aller fleste av oss fører dette til en dårlig brukeropplevelse og fluktfrekvensen på siden skyter i været. Sannsynligheten for at du besøker denne siden igjen, er da relativt liten.

 

Ved å optimalisere nettsidene for mobile flater vil du bidra til økt trafikk og engasjement på nettsidene dine.

 

Mobile first-strategi

Opplevelsen du får på mobil er helt annerledes enn den du får på desktop og nettbrett. ’Mobile first’ handler om å designe for mobilen, for deretter å skalere opp til større flater. Dette prinsippet gjør at du kan presentere innhold på nye og spennende måter. Smarttelefonene innehar all verdens funksjonaliteter som kan utnyttes for å skape en best mulig brukeropplevelse. Flere store aktører har tatt denne trenden seriøst, og for eksempel Finn.no har tatt steget videre fra å tenke mobile first til mobile only.

 

Fortsatt er det slik at mange av oss tenker at web-søket skjer foran datamaskinen hjemme. Slik er det ikke i dag. Folk bruker ikke bare mobilen til kjappe søk etter enkel informasjon. Vi bruker mobiltelefonen til alt.

 

Indekserer mobilt innhold først

Søkemotorgiganten Google har gått i bresjen for ‘mobile first’. I 2015 innførte de «straffebøter» til nettsider som ikke var mobilvennlige. Sider som ikke var tilpasset mobile flater forsvant nedover listene. Som en konsekvens av at vi søker og surfer mer via mobilen, har Google nå lansert Mobile First Index. Med denne utrullingen skal Google indeksere mobilt innhold først. Det vil si at søkeresultatet du får opp primært er basert på nettsiders mobilversjon og ikke desktopversjonen.

 

Our search index will continue to be a single index of websites and apps, our algorithms will eventually primarily use the mobile version of a site’s content to rank pages from that siteto understand structured data, and to show snippets from those pages in our results, skriver Googles produktsjef, Doantam Phan på Googles Webmaster blogg.

 

Hva betyr dette for deg?

Du må nok nå for alvor tenke mobil foran desktop. Dersom nettsidene dine ikke er tilpasset mobile flater, vil de ikke dukke opp når folk Googler. Og folk Googler som aldri før. Tekniske løsninger må optimaliseres for å skape gode opplevelser på mobil. Innholdet må være søkemotoroptimalisert for å rangere bedre i søk. Google tar også høyde for lastetiden. En treg landingsside gir ofte høy fluktfrekvens.

 

I Tenk har vi rigget oss for å hjelpe deg med å realisere gode løsninger tilpasset mobil. For å oppnå digital synlighet hjelper vi deg med strategi, design og spredning.

 

 

Tenk Kommunikasjon - vil du vite mer? Kontakt oss