Honda MC og Tenk fikk pris for godt markedsarbeid

 

Blant 29 innsendte case i kategorien Smart Multi, utmerket Honda MC seg med en solid snuoperasjon under ANFO Effekt 2016 nylig.

 

Premieutdelingen foregikk på VIPPA på Vippetangen i regi av ANFO Effekt, og rekordantallet 119 case var sendt inn i konkurransen, fordelt på fem kategorier. Honda MC har samarbeidet med Tenk siden årsskiftet 2014/2015. Samarbeidet har så langt gitt solide resultater.

 

Tok riktige valg

Juryens samlede begrunnelse for deres premiering av caset “BEST TIL LANDS – Honda MC økte omsetningen med 72 prosent I ett tøft marked”, var:

“Her er det uten tvil gjort en del endringer som har gitt gode resultater. Caset fremstår som en solid snuoperasjon hvor man har tatt en del riktige valg med tanke på fokus og virkemiddelbruk. Man har sett på hele marketingmixen, blant annet prioriteringer av fokusmodeller og forhandlerapparat,  og sannsynliggjort ROI noe som styrker dette caset vs. mange andre bidrag.

 Til tross for gode resultater når ikke caset pallplass da endringene og virkemiddelbruken er noe «basic». Vi ønsker allikevel å fremheve caset da det viser verdien av selv det som for mange kan virke som åpenbare endringer. Endringer mange fortsatt har til gode å gjøre.”

 

SE VIDEO: Rekordmange bidrag i ANFO Effekt

 

– Vår markedsføring skal skape resultater

AS Kellox er eneimportør av Honda MC i Norge og en aktør i det norske MC-markedet siden 1959, et marked som omfatter motorsykler fra 150 kubikk og oppover. Totalmarkedet for MC er 4.500 sykler per år. Distribusjon og salg for Honda MC skjer gjennom et landsdekkende forhandlernett.

I 2014 la AS Kellox ned markedsavdelingen sin. Etter en byråkonkurranse ble Tenk Kommunikasjon valgt som samarbeidspartner.

– Markedet er tøft, sesongbetont og har en etablert konkurransesituasjon. Det er utfordrende å øke omsetningen og ta markedsandeler. Likevel klarte Honda MC å øke markedsandelen fra 12 til 14 prosent og øke omsetningen med 72 prosent fra 2015 til 2016. Det er strålende resultater, sier rådgiver Svein Vekterli i Tenk.

– Vår markedsføring skal skape resultater. Vi skal binde salg og markedsføring sammen i en rød tråd slik at kundene når sine mål, legger Vekterli til.

 

LES OGSÅ: To gull til Orkla – OMD ble byråvinneren i Anfo Effekt