5 tips: Hvordan jobbe med Facebook i 2018

 

Facebook - ny algoritme - innholdsproduksjon

 

I januar i år annonserte Mark Zuckerberg at Facebooks algoritmer skulle oppdateres på ny. Målet er at Facebook skal være et sted man holder kontakten med venner og familie, og sosiale interaksjoner og relasjoner skal vektlegges.

Konsekvensen av oppdateringen er at du fra nå av vil se mindre (organisk) innhold fra bedrifter og sider. Endringen er den viktigste oppdateringen av Facebook News Feed på flere år.

 

Hva betyr dette? Og hva må du som bedrift gjøre?

Facebook ønsker med denne store oppdateringen å ta feeden tilbake til slik den en gang var. Zuckerberg skriver at de ønsker å bringe folk nærmere hverandre, og med det bevege seg tilbake til det vennenettverket Facebook startet som. Markedsførere som ønsker organisk synlighet på Facebook er nå avhengig av å se nærmere på hvem det er de ønsker å nå. – Hva er målgruppene opptatt av? Hva engasjerer de seg i?

 

De som klarer å skape innhold som oppnår ekte engasjement, både dialog med og mellom brukerne, får høyere rekkevidde enn de som bruker Facebook som en monolog informasjonskanal. Men fortvil ikke, den organiske rekkevidden er ikke død.

Her er våre 5 tips til deg som driver med markedsføring på Facebook:

 

1. Skap engasjement.

Hvorfor ønsker folk å følge siden din på Facebook? Sørg for å produsere det innholdet som legger til rette for dialog og verdifulle diskusjoner.

2. Kvalitet fremfor kvantitet.

Legg heller vekt på meningsfylt innhold, fremfor 5 poster i uka.

3. Go live!

Test ut live-sendinger. Denne typen video skal i følge Facebook få høyere rekkevidde og interaksjon enn tradisjonelle videoposter.

4. Legg en kampanjestrategi.

Ettersom den organiske rekkevidden for mange vil synke, er det avgjørende å legge en god kampanjestrategi for hvordan du skal få mest mulig ut av dine betale annonser.

5. Ikke fall for fristelsen.

«Lik og del»-poster vil ikke lengre fungere.

 

LES OGSÅ: 6 tips til hvordan du lykkes med video på Facebook

 

Følg med på innholdet ditt!

De nye endringene til Facebook gjør at vi som innholdsprodusenter må tenke nytt. Og med ny tenkning følger testing, feiling og ikke minst måling. Vi anbefaler at dere finner ut hva som er viktig for din bedrift på Facebook, og deretter definerer ønskede mål. Dette må følges opp, og innholdet må hele veien vurderes opp mot hva som gir best effekt ut fra hvilke mål dere har satt.

Vi i Tenk anbefaler å jobbe ut fra månedlige publiseringsplaner, som blir laget med utgangspunkt i markeds- og aktivitetsplaner. Dette gjør det enklere og få en oversikt, samtidig som man hele tiden kan følge med på utviklingen.

Publiseringplanen hjelper deg å prioritere og bidrar til at innholdsproduksjonen har riktig fokus –  gjennom hele året. Følg med på hvordan postene dine går, hva som fungerer – og hva som ikke fungerer. Og ta med deg læringen videre!

 

Ønsker du hjelp til markedsføring på Facebook? Ta kontakt!

 


Kontakt: Geir Holm

Konsulent/daglig leder

geir@tenkkom.no

908 41 510