Dagbladets Julestafett

Dagbladet Annonses julekalender ble en stor suksess i en travel førjulstid. Trafikken på db.no/annonse økte med 132 %.

 

Bakgrunn og mål

I desember 2014 ønsket Dagbladet Annonse å lage en julekalender for sine kunder; annonsører og medie- og reklamebyråer. Målet med julekalenderen var økt kjennskap til og besøk på dagbladet.no/annonse. Vi vet samtidig at konkurransen er tøff i en travel måned for de fleste både profesjonelt og privat, og det ville kreve noe ekstra å få oppmerksomhet.

 

Løsning

Vår løsning tok utgangspunkt i innsikten om at saker med bransjefolk er en klikkvinner på db.no/annonse. Dagbladets Julestafett startet 1. desember, og 24 personer fikk mulighet til å donere 500 kroner til et veldedig formål de selv valgte. Hver mandag sendte vi ut stafettpinnen på nytt, og den vandret rundt til både annonsører og byråfolk. I tillegg til å donere penger, publiserte vi et lite intervju med hver deltaker hver dag. De fortalte litt om sine tanker om annonseåret 2015, i tillegg til at de begrunnet valg av formål og fortalte litt om egne juletradisjoner.  Intervjuene ble publisert både som video og tekstsaker.

 

Julestafetten ble delt i banner på kampanje.no, i nyhetsbrev og på LinkedIn.

 

Resultater og arbeidsglede

Julestafetten ble en formidabel suksess. I desember 2014 ble antall besøk på db.no/annonse mer enn doblet sammenliknet med samme periode året før. Antall sidevisninger hadde en økning på 132%. Dette kronet et større oppussingsarbeid på db.no/annonse gjennom høsten, og arbeidsgleden ble derfor stor med mye trafikk inn på nyoppsusset nettside.

Og sist, men ikke minst: 15 gode veldedige formål fikk en liten ekstra julegave fra Dagbladet Annonse.

 

Tenk takker

Takk til alle som deltok i stafetten og intervjuer i en travel førjulstid!