Effektiv julekampanje på Facebook

Tradisjonsrike Tanum er en av Norges ledende bokhandlere – både innen fysiske butikker og netthandel. En julekampanje på Facebook førte til en vesentlig økning i engasjement rundt merkevaren.

 

Bakgrunn

Tanum kom til Tenk med et ønske om hjelp til spredning av sin julekampanje i sosiale medier. Et julemagasin var allerede utviklet, så vår jobb ble å plukke ut det materiellet som var best egnet og lage versjoner tilpasset Facebook.

 

Løsning

Det ble utarbeidet en publiseringsplan for å spre materiellet både organisk og betalt.

I løpet av kampanjeperioden produserte Tenk over hundre annonsevariasjoner. Flere ulike annonseformater ble testet ut, fordelt mellom film, stillbilder, events og ulike tekstvarianter.

Annonsene ble a/b-testet underveis, og optimalisert ut i fra hvordan de ulike målgruppene responderte på materiellet. Dette for å kunne få en best mulig utnyttelse av målgruppe og annonsebudsjett.

 

Resultat

Kampanjen førte til en vesentlig økning i engasjement rundt Tanums merkevare på Facebook. Vi så at samspillet mellom organisk og betalt innhold fungerte veldig godt. Samtidig kunne Tanum rapportere om at kampanjen hadde hatt en positiv innvirkning på salget.

 


Kontakt: Hilde Cecilie Henriksen

Konsulent

hilde@tenkkom.no

907 54 640