Vellykket sommerkonkurranse for Pioner

Limegrønn Pionerbåt i fartEn båt i premie ga stort engasjement i sosiale medier på forsommeren.

Tradisjonen tro feiret Pioner båtsesongen med en sommerkonkurranse. Premien var en splitter ny båt – en limegrønn Pioner 10 Classic.

 

Gleder seg til en sommer med båt

Vinneren ble John-Vegard Salomonsen fra Ask i Hordaland. Han har fire barn, og nå har de en fin farkost å bruke i mange somre framover. Jubelen sto i taket da nyheten ble overbrakt.

– Tusen takk! Dette var fantastisk. Vi gleder oss alle sammen til en sommer med båt, sa John-Vegard Salomonsen.

Hos Pioner er de også fornøyde med konkurransen og muligheten til å glede noen med ny båt:

– Vi i Pioner håper alle kan få muligheten til nyte sommeren på vannet. Derfor er det gøy for oss å kunne gi bort en båt foran hver sommer. Den enkle og fine konkurransen på Facebook har både vært effektiv og hyggelig, sier Erling Riise, salgs- og markedsansvarlig Båt i Cipax/Pioner Norge.

vinnere av Pionerbåt

Facebook som kanal

Pioner-båtene er designet og produsert i Norge siden 1959. Båtene krever lite vedlikehold og har lang levetid. Disse egenskapene har gjort Pioner-båtene populære.

Nærmere 350.000 båter er solgt på verdensbasis og Pioner er et av Norges mest kjente båtmerker.

Tenk Kommunikasjon har jobbet med markedsføring og kommunikasjon for Pioner/Cipax fra 2016. Samarbeidet med Tenk på digitale og analoge aktiviteter har blant annet økt trafikken på hjemmesiden til Pioner med 96 prosent i fra juli 2016 til juli 2017.

Den rause premien bidro sterkt til den meget eget god respons på Facebook-kampanjen. Aktiviteten hadde en konkurranseperiode fra 22. mai til 21. juni.

Engasjementet har vært bra, vi har fått mange båtønsker og historier. I tillegg valgte mange å beskrive sitt gode forhold til Pioner i kommentarfeltene. Det har vært mange som har villet ha med barna og familien på båttur. Dette har gitt mange delinger, tagging og stor rekkevidde – med perfekt familiefokus på Pioner-båtene.

Økte inngangen på hjemmesiden

Vi laget tre ulike, unike poster, en med video og to med bilde. Tre slike påminnelser, med noen små nyanseforskjeller i tekst, ser ut til å ha vært riktig for å holde konkurransen aktuell i perioden. Ingen av postene ble fremmet på Facebook.

Inngangen på hjemmesiden pionerboat.no økte i perioden. Videoposten hadde blant annet en rekkevidde på 56 219 personer og 16 163 videovisninger.

skjermbilde av konkurransen på Facebook

Resultater:

  • Organisk rekkevidde på over 60 000 i perioden
  • 1 557 kommentarer/deltagere
  • 741 flere følgere på Facebook-siden
  • 58 prosent flere sidevisninger på Facebook sammenliknet med april-mai 2017
  • 15 prosent flere sidevisninger på pionerboat.no sammenlignet med samme periode april-mai 2017
  • Båtmodellen Pioner 10 Classic har hatt 37 prosent flere visninger under konkurranseperioden.