1,7 sekunders oppmerksomhet

Nesten 60 prosent av tiden vi er online bruker vi på mobil. Og et bilde fanger oppmerksomheten 60 000 ganger raskere enn en tekst.

 

Få oppmerksomhet på mobil

 

I en artikkel vi nylig publiserte for kunden vår, Aller, viser vi til undersøkelser gjort av Kantar TNS. Ikke så overraskende viser tallene at mobil fortsetter å vokse. Vi bruker mobil til det aller meste – kanskje bortsett fra å lage tabeller i Excel eller skrive i Word.

Åtte ganger så mange besøker norske siter på mobil i dag som for tre år siden. Samtidig har 68 prosent av oss tilgang til nettbrett. Norge ligger helt i verdenstoppen. Og mobilvennlige nettsider er ikke lenger noe vi snakker om når vi utvikler nye siter. Det er en selvfølge. Google indekserer mobilt innhold først. Det betyr at Google vil vurdere innholdet av nettsider på mobil ved søk. Dermed blir det ekstra viktig at alt innhold på desktopversjonen løftes over på mobilversjonen av sidene.

Tim Nilo fra Facebook fortalte under Adtech Mobile at 82 % av tiden vi bruker på mobil, er i apper. Dette er nyttig innsikt for annonsører som ønsker å bli sett på mobil.

 

Vær relevant

I en av de absolutt mest brukte appene, Facebook, handler det ikke bare om å nå massene med store kampanjer og tilhørende budsjetter. Det handler om å være smart og målrettet, relevant og engasjerende.

Tall fra Facebook viser at man bare har 1,7 sekunder på seg til å fange oppmerksomheten til leseren i nyhetsfeeden på mobil. 1,7 sekunder! Når konkurransen er så stor, må innholdet være tilsvarende godt og ikke minst, egnet. Man må klare det kunststykket å fange oppmerksomheten til målgruppen samtidig som man oppleves som relevant.

Relevans handler både om riktig data og budskap. Men det hjelper ikke med god målgruppeinnsikt og relevant data hvis ikke innholdet klarer å vekke oppmerksomheten.

Vi jobber hver eneste dag med innhold for våre kunder. Her er noen tips verdt å dele:

  1. Vær visuell! Et bilde fanger oppmerksomheten 60 000 raskere enn en tekst. Hjernen tenker i bilder.
  2. Bruk video i større grad! Video kommer til å få mer og mer plass i sosiale medier. Facebook har uttalt at de skal bli verdens største videostrømmingskanal. Det betyr at Facebook også kommer til å endre algoritmene for organisk spredning i favør av videoinnhold.
  3. Alt innhold må lages uavhengig av lyd. Video må enten kunne stå på egen hånd uten lyd eller tekstes.
  4. Ha ett budskap! Har du mye å si, må du dele opp innholdet.
  5. Ha en tydelig call to action! Hva er målet? Facebook har en rekke muligheter for call to action, og det gjelder å velge riktig knapp med omhu.

 

Kilde: Facebook data, Q3 2015, Kantar TNS