Godt nytt år!

Blir 2022 Tidenes Gjenreisningsår, Annus Horribilis II eller noe midt imellom?

Det er det ingen som vet, men det vi vet er at selv om mye er vanskeligere å påvirke, er det også mye som er fullt mulig å gjøre noe med. Det blir veldig spennende å se hva 2022 bringer og det vi kan starte med er å makse forberedelsene. Her er fem ting som det er ekstra viktig å tenke på:

  • Tilpasset strategi – som virker!
  • Tydelig konsept: Hvorfor velge oss?
  • Intern forankring og entusiasme!
  • Ekstra fokus på kost/nytte
  • Kreativitet har aldri vært viktigere!

Tilpasset strategi

Uvissheten gjør det krevende å planlegge, særlig detaljert og langsiktig. Strategien bør derfor være ekstra effektiv, med noen overordnede føringer og flere alternative scenarier under. Og en del av strategien bør handle om “hvordan jobbe med strategien”. Minimum månedlige korrigeringer – i utgangspunktet hyppigere. God internkommunikasjon bør være en sentral del av strategien. Les mer om det under.

Tydelig konsept: Hvorfor velge oss?

Dette er alltid viktig. Men det blir ekstra viktig når marginene blir enda tøffere og konkurransen hardere. Vi MÅ finne (på) de gode grunnene til at kundene skal velge oss – og intenst kommunisere og levere på dette!

Intern forankring og entusiasme

Medarbeiderne er den viktigste kommunikasjonskanalen – og avgjørende når det som skal kommuniseres skal leveres. Dette høres selvfølgelig ut, men de aller fleste virksomheter har et (stort) potensial i å øke forankring og entusiasme internt. Tenk hvor mye noen prosent bedre ytelse blant mange av medarbeiderne kan utgjøre.

Ekstra fokus på kost/nytte

Vi liker å tro at økt digitalisering har gjort investeringene mer oversiktlige. Og det er riktig. Men også på dette området er det et stort potensial i å stramme aktivitetene mot målene – og stramme kost/nytte inn i dette bildet. Konsept, aktiviteter, internkommunikasjon, godt web-innhold (inkludert levende bilder), nyhetsbrev, Google, sosiale medier, annonsering og kanskje noen tradisjonelle elementer? Mulighetene er gode, men må utnyttes riktig.

Kreativitet har aldri vært viktigere!

Hvilken sjokolade er tursjokoladen? Hvilken bil er (kjent som) den tryggeste? Og hvilken kaffe er litt dyrere for smakens skyld? Dette er gode eksempler på kreativ og sterk merkevarebygging. Kreativitet – eller nytenkende, innovative, fantasifulle løsninger – bør brukes i flere deler av virksomheten. Kan vi tilby noe helt nytt? Kan vi levere våre produkter/tjenester på nye måter? Kan nettsiden inneholde mer funksjon, i tillegg til informasjon og inspirasjon? Og hvordan kan vi kommunisere på en måte som blir lagt merke til på en mye bedre måte hos mange flere? Dette og mye mer kan kreativitet bidra til å løse.

Det er totalt sett mange områder å fokusere på, men uansett utvikling i 2022, er vi trygge på at disse fem områdene vil stå svært sentralt. Ekstra godt nytt år fra oss i TENK!

Tenk prosess

Starte et prosjekt eller bare ta en prat?

Start et prosjekt eller bare ta en prat?

Andre artikler
du kanskje vil lese

Tenkbyrå logo med outline Trenger du å tenke tanker du ikke har tenkt før? Ta kontakt