Har virksomheten din et tydelig målbilde?

Målbilde Tenk Kommunikasjon

Hva skal vi oppnå innen for eksempel salg? Hvor mye og hva slags trafikk skal kommunikasjonen skape for å få så mange konverteringer som vi trenger?

 

Dette er spørsmål de fleste har en viss aning om, men som få har fremkalt et tydelig bilde av.

 

Vi gjør alle mange markedsaktiviteter «hele tiden», og dette genererer en god del trafikk. De fleste får mange henvendelser hver dag: ved disken, per telefon, på e-post, via web, nettbutikk og sosiale medier. Ut av alt dette blir det for de fleste gode nok resultater til at en overlever.

 

Les også: Alle bør tenke litt inbound

 

Målbilde i praksis

Alt dette kan sammenfattes i et tydelig målbilde (dashboard), som over tid viser utviklingen av resultatene våre innen ulike aktiviteter.

 

Noen spørsmål å stille seg:

 

– Hvor mange salg skal vi ha per måned?

– Hvor skal henvendelsene komme?

– Hvor stor konvertering skal vi ha?

– Hvor stor trafikk trenger vi for å sikre henvendelser > konvertering > salg?

– Hva kan vi gjøre bedre for å øke treffsikkerheten i hvert ledd?

 

Trafikk og spredning

Kanalmiksen blir veldig individuell avhengig av bransje og virksomhet, men for B2C-aktører er typiske kanaler sosiale medier, programmatisk annonsering, radio, utendørs, TV, DM, eDMs og innholdsmarkedsføring.

 

For B2B-kunder sosiale medier, content/inbound, nyhetsbrev, utsendelser og arrangementer. Hva gjøre i hvilke kanaler for å skape den trafikken vi trenger?

 

Les også: Ti tips til god innholdsmarkedsføring

 

Henvendelser og konvertering

Av den oppmerksomheten vi skaper: hvor kommer henvendelsene?

 

– Kommer til butikk

– Ringer inn

– Besøker/bestiller på nett

– Sender e-post

– Øvrige

 

Henvendelser er det svært få som måler, men dette er svært interessant å fylle inn i et resultatorientert målbilde og lese av over tid, sammen med trafikk og salgsresultater. Først da kan vi se sammenhengen mellom aktiviteter, konvertering og resultater. Da kan vi tydeligere se konsekvensene av de korrigeringer og aktiviteter vi gjør.

 

Salgsmåling

Det endelige målet/resultatet er ofte salg, målt i omsetning eller antall. Hvor mange som kjøper er interessant å måle, fordi det er antallet som kan settes i direkte sammenheng med konvertering og trafikk.

Alt dette kan settes sammen i et samlet målbilde – perfekt for markedsdirektøren å vise i ledergruppa – og for daglig leder å vise til styret.

 

Ønsker dere en partner for å lage gode målbilder, oppdatere resultater og skape aktivitetene som fører mot målene deres?

Kontakt oss for en god målbilde- og aktivitetsprat!


Kontakt: Geir Holm

Konsulent/daglig leder

geir@tenkkom.no

908 41 510