Kontinuerlig fremgang med Kaizen

 

Bonsai tree

Enten du vil utvikle deg selv, virksomhetens markedsføring eller noe annet, kan den japanske metoden Kaizen bidra – enkelt!

 

 

Vi mennesker er veldig forskjellige (heldigvis), men det er visse ting vi har felles. F.eks har vi i vesten/nord en tendens til å tenke «skippertak». Noe hoper seg opp over tid – og på ett tidspunkt er tiden inne for å «brette opp ermet» og ta et større grep om utfordringen.

For eksempel alle som skal begynne å trene og/eller slanke seg i august og januar. Eller lære et nytt språk eller noe annet helt nytt på usaklig kort tid. Eller få orden på markedsføringen. Med et realt skippertak.

Ofte produserer denne «metoden» mer frustrasjon enn gode resultater.

 

 

Kaizen har så små mål at det er umulig å ikke innfri dem…

Men det finnes altså en metode som har en helt annen tilnærming. Den japanske metoden Kaizen handler om å heller gjøre små forbedringer – hele tiden.

Opprinnelsen startet etter annen verdenskrig, da Japan inngikk et samarbeid med USA for å bygge opp industrien igjen, med eksperter innen økonomi, statistiske metoder og HR. Mest sentral i arbeidet var William Edwards Deming, som utviklet programmer for ledelsen, med mål om at japanerne kunne oppleve fremgang i alle områder i bedriften. Det ble presentert en ny måte å tenke på, som siden utviklet seg til prinsippet Kaizen. Oversatt betyr det «kontinuerlig fremgang og forbedring». Kaizen ble en stor suksess og bidro blant annet til at Toyota ble så store.

Det er sagt om Kaizen at det handler om å sette så små mål at det er umulig å ikke innfri dem… Til gjengjeld skal de settes nærmest daglig. Små kontinuerlige forbedringer kan på sikt vokse seg store og bidra til betydelig fremgang.

 

 

Enkel oppskrift

Kaizen kan brukes innen alle områder i livet. Her er en enkel oppskrift:

1) Velg hva du ønsker å gjøre noe med.

2) Skisser en plan for hvordan du kan gjøre det.

3) Bryt ned planen i små mål og tiltak som er fullt mulig å gjennomføre.

Gjelder forbedringen en virksomhet – f.eks hvordan gjøre markedsføringen bedre – er INVOLVERING viktig. Om ikke alle, så bør mange med. De som er relevante for å få til endringen.

 

Noen eksempler:

  • Du har behov for å få utrettet mer på jobb. Det typiske er å stå opp tidligere og jobbe lengre – kanskje noe ekstra på kvelder og i helger også. En annen tilnærming kan være å studere tidsbruken – identifisere lekkasjer – sette tiltak mot lekkasjene – og TRENE disse inn. Det kan ta 30-70 dager å endre en vane! Tenk f.eks om én av tidstyvene var at du ubevisst avbrøt deg selv og «gled» over på nettaviser og Facebook – et par ganger 20 minutter pr dag. Et ikke urealistisk eksempel. Treningen er å bli dette bevisst – legg f.eks armbåndsuret ved PCen – og vips, så kan du trene inn og frigjøre 14 timer i måneden – over 3,5 arbeidsuker hvert år! Står du i tillegg opp et kvarter tidligere hver dag, kan du plusse på ytterligere 90 timer/2,5 arbeidsuker.
  • Du har lyst til å trene, men stadig blir veien til treningssenteret for lang. Lær noen hjemmeøvelser ved bruk av egen kroppsvekt eller enkle midler – bytt på 30 min styrke annenhver kveld og 30 min gå eller jogge annenhver kveld. Brått så trener du JEVNLIG 15 timer pr måned, og du merker knapt endring av tidsbruk – 30 minutter pr dag/kveld klarer alle – men du vil merke det på både den fysiske og mentale formen!
  • Ønsker du å få bedre råd? Gå igjennom hva du bruker penger på. Kanskje identifiserer du de usunne og komplett unødvendige tingene du bruker kr 50,- i snitt på pr dag. Uten å merke noe negativt – tvert i mot – har du kr 20 000,- mer til annen/bedre bruk pr år.
  • Og til slutt markedsføring for virksomheten. Legg PLANEN – med de jevnlige postene og aktivitetene – sett opp det faste MØTET – og vips har dere orden på planlegging, gjennomføring, evaluering og korrigering. Husk også å samarbeide med et godt byrå, da:)

 

 

Genialt og magisk

Kaizen er genialt. Noe du forbedrer med 5%, vil føre til en mangedobling på sikt. Forbedringen kommer «gratis», og når det blir en vane vil det føles som om den genererer seg selv. Etter noen uker har vanen festet seg, og du vil på “magisk” stadig føle at du lever bedre.

Kaizen fokuserer på «prosessen», i stedet for å fokusere kun på resultatene. Fokuset er på små endringer som på sikt vil høste større fremgang. Det vil kunne føles som om fremgangen kommer av seg selv når du har implementert Kaizen-tankesettet.

Hvorfor denne artikkelen er illustrert med et bonsai-tre? Fordi disse trærne vokser seg veldig fine over tid – med lite, men jevlig vedlikehold.

 

God Kaizen!