LinkedIn Guide

LinkedInLinkedIn har et enormt potensiale med 340 000 norske beslutningstakere og enda flere som påvirker disse. Enten du bruker LinkedIn til å generere leads, rekruttere kandidater eller selge et produkt – så er det viktig med en plan bak bedriftsprofilen for å fremstå profesjonell ovenfor kunder og kandidater. En detaljert og innholdsrik profil fremstår mer fortrolig og profesjonell. I denne guiden skal vi gi deg noen gode råd for bruk av LinkedIn.

Hva er viktig å tenke på når du skal sette opp en bedriftsprofil?

Du kan se på profilsiden som bedriftens ansikt utad på LinkedIn. Brukerne på LinkedIn er ofte tilknyttet jobben og bruker det som en kanal for å bygge nettverk, dele kunnskap og bli inspirert. LinkedIn setter brukeren først og brukerne oppgir at de først og fremst er på LinkedIn for å lære. Bedriftsprofilen inneholder 3 seksjoner: startside, om oss og stillinger. Sett av tid med jevne mellomrom til å sørge for at tekst og bilder på disse sidene er oppdatert med rett logo og riktig informasjon.

Startsiden
Gå gjennom informasjonen på startsiden. Stemmer beskrivelsen med det bedriften tilbyr? Husk at dette er det første en kunde eller mulig kandidat ser. Hvorfor skal kunder og kandidater velge din bedrift? Pass på at informasjonen er kort, konsis og oppdatert. Endres noe på nettsiden, så husk å endre på LinkedIn.

Bildene
Profilbildet og coverbildet bør se pent ut. LinkedIn anbefaler å laste opp et høyoppløselig bilde med så lite tekst som mulig for å sørge for optimal visning på alle skjermstørrelser og enheter. Bildet må være i formatene .PNG eller .JPEG. Vi anbefaler følgende størrelser:

 

LinkedIn Størrelser

 

Om oss
Sørg for at alle punktene er fylt ut med informasjon om hvem dere er, og hva dere gjør. Gå over siden for å sjekke at kontaktinformasjon, URL og adresse er riktig.

Ansattes profil
Oppfordre alle ansatte til å ha profil på LinkedIn og til å sette bedriften som arbeidsgiver. For optimal branding av bedrift og ansatte er det lurt at alle har så utfyllende profiler som mulig. En godt oppdatert CV med tidligere arbeidssteder, utdanning, kurs og sertifiseringer og gjerne med en kort tekst til disse. Det er også viktig med et godt profilbilde og har dere tatt bilder til nettsider kan disse være fine å bruke på LinkedIn også.

Legg gjerne opp til et felles forsidebilde som sier noe om bedriften dere jobber i og gjerne med et element av deres visuelle profil for optimal branding. Oppfordre ansatte til å engasjere seg på LinkedIn, like innhold de finner relevant, legge igjen kommentarer og ikke minst dele postene bedriften publiserer for mer spredning.

Innhold til LinkedIn
LinkedIn er en god kanal for bedrifter som ønsker å komme i kontakt med beslutningstagere. Hvis man sammenligner LinkedIn med andre sosiale kanaler som f.eks Facebook eller Instagram, så har LinkedIn en helt annen følelse. Instagram og Facebook er kanaler hvor du er privat, personlig og lar deg underholde, mens LinkedIn er for den profesjonelle siden av deg og din bedrift. Det vil føles rart å skryte av sine faglige prestasjoner på Facebook – mens på LinkedIn er det helt ok. Tekstene kan også være lengre og gå mer i dybden. Her kan man diskutere fag, dele artikler og man er åpne for å diskutere bransjespørsmål.

 

10 tips til LinkedIn

 

10 tips til personlig profil på LinkedIn

  1. Bilde
    Godt bilde er helt avgjørende!
  2. Hovedlinje
    Å ha en god hovedlinje er veldig viktig. Den er søkbar og er ved siden av profilbildet ditt det eneste som blir sett når du blir listet opp.
  3. Oppsummeringen
    Fyll ut oppsummeringen. Dette feltet er også verdsatt i søkemotorer. Fortell om deg selv og bruk gjerne søkbare nøkkelord i teksten.
  4. Profil
    Fyll ut så mye av profilen som mulig. Disse feltene er ganske lett å fylle ut. De handler jo om deg og hva du har gjort.
  5. Ekstra materiell
    Legg til bilder, dokumenter, videoer og andre filer. Det er en god måte å kunne vise frem en portefølje, dersom det er relevant for din profesjon.
  6. Linker
    Legg til linker til bedriftssider, blogger og annet.
  7. Vanity domene
    Skaff deg et såkalt «vanity domene». Det kan se slik ut: www.linkedin.com/in/
  8. Coverbilde
    Dette er et stort felt som er godt synlig på profilen din. Finn gjerne et godt coverbilde som passer til det du driver med, inkl logo.
  9. Endorsements og recommendations
    LinkedIn er et bra sted å ha anbefalinger fra fornøyde kunder og arbeidsgivere.
  10. Del verdi
    Ikke mange kikker innom profilen din om du ikke er aktiv.

 

Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker hjelp til LinkedIn!