LinkedIn guide

LinkedIn har et enormt potensiale med 340 000 norske beslutningstakere og enda flere som påvirker disse. Enten du bruker LinkedIn til å generere leads, rekruttere kandidater eller selge et produkt – så er det viktig med en plan bak bedriftsprofilen for å fremstå profesjonell ovenfor kunder og kandidater. I denne guiden gir vi deg noen gode råd for bruk av LinkedIn.

Brukerne på LinkedIn er ofte tilknyttet jobb og bruker det som en kanal for å bygge nettverk, dele kunnskap og bli inspirert. Derfor er viktigheten av en god profilside stor, da man kan se på det som bedriftens ansikt utad. Bedriftsprofilen inneholder 3 seksjoner: startside, om oss og stillinger. Sett av tid med jevne mellomrom til å sørge for at tekst og bilder på disse sidene er oppdatert med rett logo og riktig informasjon.

Startside

Gå gjennom informasjonen på startsiden. Stemmer beskrivelsen med det bedriften tilbyr? Husk at dette er det første en kunde, potensiell ny ansatt eller annen interessant person for din bedrift ser. Pass på at informasjonen er kort, konsis og oppdatert. Endres noe på nettsiden, husk også å endre informasjon på LinkedIn.

Bilder

Profilbildet og coverbildet bør reflektere bedriften. LinkedIn anbefaler å laste opp et høyoppløselig bilde med så lite tekst som mulig for å sørge for optimal visning på alle skjermstørrelser og enheter. Bildet må være i formatene .PNG eller .JPEG.

Om oss

Sørg for at alle punktene er fylt ut med informasjon om hvem dere er, og hva dere gjør. Gå over siden for å sjekke at kontaktinformasjon, URL og adresse er riktig.

Ansattes profil

Oppfordre alle ansatte til å ha profil på LinkedIn, og til å sette bedriften som arbeidsgiver. For optimal branding av bedrift og ansatte er det lurt at alle har så utfyllende profiler som mulig. En godt oppdatert CV med tidligere arbeidssteder, utdanning, kurs og sertifiseringer, og gjerne med en kort tekst til disse. Det er også viktig med et godt profilbilde. Har dere tatt bilder av ansatte til deres nettsider kan disse også være fine å bruke på LinkedIn.

Legg gjerne opp til et felles forsidebilde som sier noe om bedriften dere jobber i og gjerne med et element av deres visuelle profil for optimal branding. Oppfordre ansatte til å engasjere seg på LinkedIn, like innhold de finner relevant, legge igjen kommentarer og ikke minst dele postene bedriften publiserer for mer spredning.

Innhold til LinkedIn

LinkedIn er en god kanal for bedrifter som ønsker å komme i kontakt med beslutningstagere. Hvis man sammenligner LinkedIn med andre sosiale kanaler som f.eks Facebook eller Instagram, har LinkedIn en helt annen følelse. Instagram og Facebook er kanaler hvor du er privat, personlig og lar deg underholde, mens LinkedIn er for den profesjonelle siden av deg og din bedrift. Det vil føles rart å skryte av sine faglige prestasjoner på Facebook – mens på LinkedIn er det helt ok. Tekstene kan også være lengre og gå mer i dybden. Her kan man diskutere fag, dele artikler og brukerne av kanalen er åpne for å diskutere bransjespørsmål.

Ta gjerne kontakt med oss dersom du ønsker hjelp til å jobbe ut din bedrifts LinkedIn:

Tenk prosess

Starte et prosjekt eller bare ta en prat?

Start et prosjekt eller bare ta en prat?

Andre artikler
du kanskje vil lese

Tenkbyrå logo med outline Trenger du å tenke tanker du ikke har tenkt før? Ta kontakt