Merkevarebygging tar ALDRI pause

De siste dager har to tannkremtuber bedrevet interessant merkevarebygging på vasken vår. Begge er brukt ca like mye. Bildet viser hvem som gjorde det best.

 

Solidox og Colgate

Av Geir Holm, daglig leder

En god historie om merkevarebygging

Før den digitale revolusjon hadde et budbil-firma et stort trykkeri som sin viktigste kunde.

 

En dag var en av sjåførene (i en firmabil med logo) nær en ulykke i et kryss, og budbil-gutten viste forbannet fingeren til sjåføren i den andre bilen. Uvitende om at det var eieren av deres største kunde. Direktøren var en prinsippfast (og litt hevngjerrig) mann, sa opp avtalen med budbil-selskapet, og de gikk konkurs.

Merkebygging tar aldri pause. Her er noen trinn for å bygge deres merkevare, som er viktig uansett størrelse og bransje.

Strategi: Hva er våre mål, hvor skal vi, og hvordan skal vi komme dit?

Målgrupper: Hva kjennetegner disse, og hvordan skal vi nå dem?

Konsept/merkevare: Hva er våre styrker, og hvordan få frem disse overfor målgruppen?

 

ALLE møter med markedet er viktige:

  • Logo
  • Profil
  • Web
  • Sosiale medier
  • E-poster
  • Møter
  • Telefonsamtaler
  • SMS-utveksling
  • Presentasjoner
  • Butikklokaler/kontorer
  • Salg
  • Service
  • Kundekontakt
  • Biler
  • Klær
  • Strøartikler
  • PR
  • Og mye mer

= Hele kundereisen

 

Og ikke minst den aller viktigste «kanalen»: MEDARBEIDERNE!

Det hjelper ikke hva vi skriver på web og på Facebook, dersom medarbeiderne sier noe annet eller oppfører seg dust.

Eksempelet jeg nevnte i innledningen handler om en bekjent av meg som skulle ansette i en ny viktig stilling. Søkeren hun ønsket seg var, som mange, opptatt av arbeidsmiljøet. Ved sine fremmøter i intervjuene opplevde han generelt kjølig mottagelse, og dette var en viktig faktor til at han ble usikker og ikke valgte jobben han ble tilbudt.

Hva slags kultur er det hos dere? Og hva slags plan har dere for kontinuerlig å bygge god kultur?

 

«Forsvare» og «angripe»

Den ene delen av merkebyggejobben er å «forsvare»: sørge for at alle områdene ovenfor bygger merket positivt. Den andre delen er å «angripe»: Hvordan bygge merket positivt UTOVER kundenes forventning.

 

Eksempel:

På et hotell forventer en et rent rom og en god seng. Innfrir dette, tenker en ikke over det. Innfrir det IKKE, bygges merket ned. Ligger det en håndskrevet hilsen til ditt navn som ønsker deg et hyggelig opphold, er det positiv bygging. Ligger hilsenen på en skål med friske druer, er gjensalget langt på vei gjort:)

 

Profilartikler

Den eneste reklamen folk takker for å få, kan bygge merket veldig positivt. En bruksgjenstand av god kvalitet kan bli brukt privat i årevis. Med riktig logoplassering, kan merket deres dermed bli bygget positivt i lang tid.

I motsetning til Colgate – merket som bokstavelig talt falt sammen på vasken vår.

Tenk Kommunikasjon kan bidra til god merkevarebygging og alle operative tjenester nevnt ovenfor.

Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat/Teams-møte eller e-post-utveksling.