Tenk – fra 0 til 20 på 20 år!

 

Det er en prestasjon når et norsk reklamebyrå holder koken i 20 år i strekk i en tøff bransje. Tenk har nå klart akkurat det – litt under radaren.

I 2018 feirer Tenk 20 år, passerer 20 millioner i omsetning og teller 20 medarbeidere.

 

Tenk Kommunikasjon – et mellomstort, fullservice byrå

Konkurransen er tøff. Til tider kan det være vanskelig å gjøre seg bemerket i en bransje der enkelte byråer er veldig synlige, som Try, Kitchen og Trigger. Tenk har gått litt under radaren.

 

– Ja, det er nok mange som ikke vet hvem vi er. Men til tross for det er Tenk blitt et mellomstort, klassisk fullservice byrå som jobber med kjente merkevarer og kunder som Honda, Vespa, Dagbladet, Tanum, Helly Hansen Workwear, Matmerk, Pioner Boats og Elkonor, sier gründer og byråleder Geir Holm.

 

Les også: 5 tips og triks til bedre video på mobil

 

Feire seire, ta grep i ulvetider

Først og fremst er Holm stolt og glad over byråets solide framgang og vekst.

 

– Ingen bedrift går helt problemfri gjennom 20 år. Forventningene til vår kompetanse og leveranse er i rask endring. Det krever mye av oss. Men med flinke folk, nese for gode løsninger og dyktige samarbeidspartnere, har vi klart det, sier Holm.

 

– Det gjelder å jobbe hardt, feire sine seire og gjøre de svakere periodene så korte som mulig. I den grad vi har hatt utfordringer, har de kommet når vi har blitt overivrige og gapt over for mye, legger han til.

Mange har gått dukken i perioden

Tenk ble startet av tre ildsjeler for 20 år siden. Geir Holm etablerte Tenk sammen med Ann-Christin Wright-Lia og Svein Vekterli. Alle gründerne jobber fortsatt i Tenk. Flere byrågiganter og andre dyktige bransjeaktører har gått dukken i samme periode.

 

En viktig overlevelsesstrategi for Tenk har vært å avpasse farten etter terrenget.

 

– Vi har valgt å jobbe tett med kundene og gi dem vår fulle oppmerksomhet. Dette, supplert med noen faste kunder og riktig kompetanse, har holdt skuta på rett kjøl i lumske farvann, sier kaptein Holm.

 

– Selv om vi er litt underdog i bransjen, har vi klart å tiltrekke oss medarbeidere fra andre byråer. Det tyder på at vi gjør noe riktig.

 

Les også: Ny rådgiver til Tenk

 

Tenk holder til i Grensen 8 ved Karl Johan. Fredag 21. september ble jubileet feiret der, i alle tre etasjer, med fest og innleid crooner. Sistnevnte avsluttet selvsagt seansen med klassikeren ”I did it my way!”.

 

 

Tenk Kommunikasjon 20 årGeir Holm og Svein Vekterli. Gründere i reklamebyrået og 20-års jublianten Tenk KommunikasjonGründere og eiere: Geir Holm og Svein Vekterli har sørget for at Tenk Kommunikasjon kan feire 20 år i reklamebransjen.