TENK lønnsom kommunikasjon

Tenk Kommunikasjon Illustrasjoner

TENK lønnsom kommunikasjon

Mange har mye å hente på god kommunikasjon: Større stolthet og arbeidsglede internt – bedre resultater – og en kan til og med øke selskapets verdi, med mer synlighet og sterkere merkevare. 

Merkevarebygging skjer hver gang vi møter medarbeidere, kunder og andre – og gode kommunikasjonsløsninger bidrar til at vi da bygger merkevaren vår i den retningen vi ønsker.

TENK tilbyr alt dere trenger i ett konsept – fra strategi til spredning.

 

1. Strategi

I bunnen legges en strategi, og den kan gjerne være enkel. Hva er MÅLENE/hva skal oppfatningen av vår merkevare være – hvor står vi/hvilke styrker har vi – og hvilke aktiviteter skal bringe oss til målene? Vi trenger gjerne et godt «konsept»: Hvorfor skal kundene velge oss? Dette kommuniseres kreativt og jevnlig på en måte som gjør at kundene faktisk velger oss!

Hva er det første merket du tenker på når du blir bedt om å tenke på en bil – et mobilabonnement – eller en dagligvarekjede? Uansett hva som popper opp hos deg, så er det ikke tilfeldig. Summen av din opplevelse av merket er grunnen til at du har det øverst.

Og husk: Merkevarebygging er ikke forbeholdt store merker. Uansett hva dere driver med, så driver dere merkevarebygging. Hva konseptet deres er, hvordan det kommuniseres, hvordan medarbeidere har det, dekor i lokaler og på biler, web, nyhetsbrev, sosiale medier, kundeservice og mye annet er med på å bygge merket. Sørg for at det bygges slik dere ønsker det!

2. Design

Spiller det noen rolle hvordan restauranten ser ut, bare maten er god? Betyr det noe for deg hva du har på deg, bare du holder varmen? Eller hvordan det ser ut i stua, bare det er klar sikt til TVen? Det betyr mye for oss hvordan ting ser ut og hva vi føler når ser ting. Godt design bidrar derfor i stor grad til å bygge en merkevare. Fra logo og profilfarger – via nettsiden – til utformingen av hver enkelt Facebook-post.

Se hvordan vi har lagt opp logo, profil og komm.konsept for Reflekt.

3. Innhold

Det krever litt å lage godt innhold, men det er så til de grader verdt det. Innhold er det som kan gjøre oss synlige. Godt innhold er det som gjør oss interessante, som får frem konseptet vårt, og som bygger merkevaren i den retningen vi ønsker det. Godt innhold er tekst, bilder, film, animasjoner og infographics. Ofte kan det være effektivt å vise en illustrasjon istedenfor eller i tillegg til en forklarende tekst.

4. Spredning

Når vi har en god strategi/konsept/plan – godt design/ting ser smashing ut – og godt innhold på plass – så gjenstår det «bare» å spre det. På web, i nyhetsbrev, på Facebook, LinkedIn, Instagram, kanskje Snapchat og kanskje programmatisk annonsering. Og på og via Google. Hvordan skal vi bli funnet når kundene søker – og hvordan utnytte Googles gode løsninger for annonsering på masse gode plattformer – bl.a VG, Dagbladet og TV2.no.

OG HUSK: Spre det internt først! Vi opplever ofte at kunder henvender seg til våre kunder om budskap som er spredt – og medarbeideren som mottar henvendelsen ikke kjenner til dette temaet. Intern kommunikasjon kan det rett og slett ikke bli for mye av.

Vi håper du har fått inspirasjon til å utnytte potensialet i god kommunikasjon. Kontakt oss gjerne for sparring.

www.tenkkom.no/tenkerne